Podstawy tworzenia specyfikacji materiałowych BOM cz.II

Funkcja zarządzania zmianami w specyfikacji materiałowej

Funkcja zarządzania zmianami ( ang. engineering change management), daje możliwość zmiany różnych danych podstawowych i dokumentacji tych zmian. Poprzez wcześniejsze określenie daty dla wprowadzanych zmian, system daje możliwość określenia np. tego kiedy zmiany w specyfikacji materiałowej dla produktu „wejdą w życie”. Zmiany te, będą oczywiście dotyczyć wszystkich obszarów funkcjonalnych ( np. sterowanie produkcją, planowanie potrzeb materiałowych, etc.) Można powiedzieć, że w systemie SAP obiekt (np. BOM), egzystuje w dwóch stanach: przed i po zmianie. Praktycznie w systemie taki proces będzie wyglądał tak, ze najpierw należy określić numer zmiany np. dla naszych danych podstawowych produkcji ( w przykładzie BOM dla materiału). Służy do tego transakcja CC01,  do której ścieżka w menu SAP wygląda następująco: Logistics → Production → Master Data → Engineering Change Management → Change Number → Create
Na ekranie początkowym transakcji CC01 wpisujemy numer zmiany, a także zostawiamy zaznaczone opcje „change number” i „without release key”.

Po zatwierdzeniu (ENTER) przechodzimy do ekranu nagłówka zmiany, gdzie wpisujemy takie dane jak opis zmiany, datę od kiedy będzie ona obowiązywać, a także status numeru zmiany.

Na kolejnym ekranie, zaznaczamy odpowiednie opcje, które powodują to, że nasza zmiana będzie obowiązywać dla określonego typu obiektów ( tu BOM).

Po wykonaniu wszystkich wyżej wymienionych kroków możemy zapisać naszą zmianę.
Wprowadzenie zmiany np. dla BOM konkretnego produktu, odbywa się w transakcji CS02, gdzie na ekranie początkowym oprócz danych które są tam zwykle wprowadzane, określamy także numer zmiany który utworzyliśmy.

Na następnym ekranie możemy zmienić np. jeden ze składników naszego BOM. W poniższym przykładzie zmienimy jeden ze składników BOM dla materiałuTABLET_A3 w zakładzie 100, który składał się z czterech komponentów oznaczonych jako KEYBOARD_A1 , SCREEN_A1, BATTERY_A1 i HARDDISK_A1. Komponent HARDDISK_A1 zmienimy na HARDDISK_PKA2.

Sprawdzanie specyfikacji materiałowej zmodyfikowanej za pomocą funkcji zarządzania zmianą

Jeżeli po zapisaniu zmienionego BOM sprawdzimy w transakcji CS03 skład BOM, to w sytuacji jeżeli określimy na ekranie początkowym datę „ważne od” jako bieżącą, a datę „ważne do” zostawimy pustą lub wstawimy wcześniejszą od daty planowanej zmiany, to wtedy wyświetli nam się BOM ze starymi komponentami, a przy zmienianym komponencie zobaczymy datę do kiedy jest on ważny i numer zmiany.

Jeżeli datę „ważne do” określimy jako dokładną datę planowanej zmiany lub jako datę późniejszą od daty planowanej zmiany, to wtedy w transakcji CS03 wyświetli nam się BOM zarówno ze starymi komponentami jak i z nowym komponentem, który zmienia ten wcześniej określony.

 

 

Lista miejsc użycia materiału w specyfikacji materiałowej

Ciekawym narzędziem do raportowania w zakresie specyfikacji materiałowej jest lista miejsc użycia. Jest to narzędzie, które pozwala na sprawdzenie tego, w jakich specyfikacjach materiałowych , w jakich ilościach etc. występuje dany komponent. Listę miejsc użycia możemy sprawdzić w transakcji CS15. Ścieżka w menu SAP do tej transakcji wygląda następująco: Logistics → Production → Master Data → Bill of Material → Reporting →Where-Used List → Material Na jej ekranie początkowym wpisujemy nazwę komponentu, oraz sprawdzamy, która opcja jest zaznaczona dla specyfikacji ( najczęściej BOM materiałowy), a także to czy zaznaczone są opcje „bezpośrednio” oraz „poprzez klasy”.

Na następnym ekranie wpisujemy nazwę oznaczenie zakładu (plant) i wybieramy ikonkę „execute” (lub klawisz F8).

Na kolejnym ekranie zobaczymy już raport, na którym będzie widać produkty gotowe, w których BOM, występuje wybrany przez  nas komponent.

Zostaw komentarz

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.