SAP Influence and Adopt
SAP to system używany przez największe na świecie firmy do zarządzania przedsiębiorstwem, stąd wydawać by się mogło, że podczas implementacji w nowych firmach wszystkie możliwe raporty, ustawienia i procesy, dotyczące wielu różnych branż, powinny być w tym systemie proste do odwzorowania oraz dostępne w standardowo dostarczanym rozwiązaniu. Nie mniej jednak, podczas każdego wdrożenia, wielokrotnie padają stwierdzenia, że „niemożliwe, że SAP nie ma w standardzie takiego raportu, jaki mieliśmy w poprzednim systemie”. Na pewno każdy z czytających przynajmniej raz usłyszał, bądź sam zadał, takie pytanie.
W większości proponowanym rozwiązaniem takiego problemu bądź niemożliwości znalezienia odpowiednich raportów lub ustawień jest zbudowanie brakującego rozwiązania samemu, w ramach tak zwanych „rozwiązań klienckich”, nazywanych również „rozwiązaniami Ztowymi”. Z czasem takich rozwiązań przybywa i wręcz zastępują standardowe rozwiązania wspierane w pełni przez SAP. Każdorazowe rozszerzenie klienckich rozwiązań wiąże się dodatkowymi kosztami zarządzania kodem klienckim oraz jego utrzymaniem.
Mogłoby się wydawać niemożliwe, żeby SAP nie mógł nie zauważyć takiego problemu, skoro podczas każdego wdrożenia zadawane są takie same pytania dotyczące rozszerzeń. Faktycznie, przez długi czas brakowało w SAP działu interakcji z pomysłami klientów, które byłyby realizowane bezpłatnie w ramach standardowego rozwiązania dostarczanego wszystkim klientom. Zauważono to również po pewnym czasie w SAP SE i zdecydowano się podjąć działania.
Efektem tych działań SAP jest kilka programów znanych jako Customer Influence. Jednakże w dalszym ciągu niewielu klientów korzysta z tej opcji współtworzenia rozszerzeń i innowacji w standardzie, czego rezultatem jest wciąż umiarkowana popularność programu.
W tym wpisie przestawię, w jaki sposób, całkowicie za darmo (jedynym warunkiem jest posiadanie aktywnego użytkownika w systemie wsparcia SAP, znanym jako OSS), można brać udział w rozwijaniu systemu i realizacji swoich pomysłów bezpośrednio przez SAP ze wsparciem ze strony klienta. Celem jest zachęcenie wszystkich polskich oraz zagranicznych firm, jako że rezultaty programu są w dalszym ciągu oceniane przez SAP i jeżeli wciąż będzie się on dobrze rozwijał, to bezpośrednia interakcja między klienckimi pomysłami i realizacją ich przez SAP zagości na stałe w jego rozwiązaniach.
Continuous Influence
Ostatnim z programów jest możliwość ciągłego rozwoju rozwiązań. W ramach tego programu utworzone są wątki tematyczne, które są otwarte przez cały czas i można w nich zgłaszać nowe idee. Okresowo (np. kwartalnie) zgłoszone idee są zbierane i procesowane przez SAP. W tym programie również idee są wspierane przez głosy klientów.
Przykłady Continuous Influence: