Zarządzanie materiałami niebezpiecznymi w SAP ERP

Jak zapewnić przestrzeganie zasad składowania i obsługi materiałów niebezpiecznych zachowując regułę podziału odpowiedzialności?

Funkcjonalność zarządzania materiałami niebezpiecznymi w module Gospodarki Magazynowej systemu SAP ERP jest zwykle przedstawiana z ograniczonego punktu widzenia strategii składowania tych materiałów, czyli operacji typowo magazynowych. W takim ujęciu, ta funkcjonalność jest stosunkowo prosta i może zostać uznana za niewartą implementacji, zwłaszcza że określenie odpowiednich strategii można w module SAP WM osiągnąć innymi metodami. Moim zdaniem jednak takie spojrzenie powoduje, że umykają istotne korzyści wynikające z właściwego zarządzania materiałami niebezpiecznymi w SAP ERP – jasne określenie odpowiedzialności za poprawne zdefiniowanie danych sterujących procesami magazynowymi materiałów niebezpiecznych oraz zapewnienie czytelnego rozdziału tej odpowiedzialności. W niniejszym artykule prezentuję zarządzanie materiałami niebezpiecznymi właśnie z punktu widzenia rozdziału odpowiedzialności za te procesy.

Treść dostępna dla zarejestrowanych użytkowników. Zaloguj się login aby uzyskać pełny dostęp.

Podsumowanie

W moim przekonaniu przedstawiona tutaj funkcjonalność, choć prosta, pozwala szybko i wygodnie zorganizować zarządzanie materiałami niebezpiecznymi w praktycznie każdym magazynie. Nakład pracy na uruchomienie tej funkcjonalności oceniam na maksymalnie tydzień pracy na pojedynczy magazyn, wliczając w to konwersję danych, konfigurację strategii rozmieszczania i podstawowe szkolenie magazynierów. Dlaczego zatem tak rzadko ten obszar jest uruchamiany w trakcie wdrożeń systemu SAP ERP? Moim zdaniem powody są dwa. Przede wszystkim nie jest doceniana kwestia związana z odpowiedzialnością za zarządzanie materiałami niebezpiecznymi i jej rozdziałem obowiązków. Wdrożenia SAP ERP skupiają się przede wszystkim na technikaliach funkcjonowania systemu, a mniej na zagadnieniach organizacyjnych i zarządczych, na budowaniu realnej wartości z wykorzystaniem systemu. Drugą przyczyną jest fakt, że jak napisałem wcześniej, wymagane strategie składowania można zaimplementować bez wykorzystywania materiałów niebezpiecznych. To powoduje, że konsultanci nie są skłonni poznawać tej funkcjonalności i proponować jej klientom.

Zostaw komentarz

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.