SAP Central Finance

Główna Fora dyskusyjne PGUS Inne dyskusje SAP Central Finance

Temat zawiera 3 odpowiedzi, i ma 2 odpowiedzi, ostatnio zaktualizowany przez Dominik Tylczyński Dominik Tylczyński 4 miesięcy, 1 tydzień temu.

Oglądasz 4 wpisy - 1 z 4 (wszystkich: 4)
  • Autor
    Wpisy
  • #4647

    Mam prośbę o podzielenie się opinią na temat SAP Central Finance jeżeli ktoś z Państwa miał z tym do czynienia.
    Interesuje mnie scenariusz replikacji danych finansowych z systemów non-SAP do wspólnego systemu SAP S/4 HANA.
    W założeniu systemu satelitarne obsługują procesy sprzedaży i magazynu i przekazują dane do systemu FI/CO SAP.

    Scenariusz z SAP Central Finance i SAP Landscape Transformation Replication Server wydaje się być ciekawą alternatywą do tradycyjnej wymiany danych.
    Ważnym aspektem jest tutaj mapowanie, ponieważ systemy satelitarne są różne, mają różne procesy i rozbieżne plany kont. Systemy źródłowe są w niezależnych oddziałach jednej firmy powstałych w ramach aportu ZCP.

    Wydaje się, że mapowanie powinno się odbywać zatem centralnie do wspólnego planu zarządzanego w SAP.

    Chętnie poznam Państwa przemyślenia i pomysły w tym temacie.

    Pozdrawiam,

    Rafał

    #4667

    Dziękuję za bardzo intrygujące pytanie. Moim zdaniem zanim zacznie się rozmawiać o technologii replikacji danych FI/CO z zewnętrznych systemów do SAP S/4 HANA, należałoby sobie odpowiedzieć na pytanie o docelowy pejzaż systemów: czy spółki / oddziały mają docelowo działać na swoich systemach satelitarnych, czy też mają zostać włączone do centralnej instancji S/4 HANA i w jakiej perspektywie czasowej to może nastąpić? Również istotne jest pytanie ile tych spółek jest, z jakich systemów korzystają i jakie możliwości integracji mają te systemy? Ważna jest też kwestia jakich korzyści oczekujemy ze scentralizowania finansów w S/4 HANA?

    Biorąc pod uwagę zarządzanie danymi podstawowymi, harmonizację i automatyzację procesów oraz integrację rachunkowości zarządczej przeniesienie spółek do S/4 HANA ma bardzo dużo zalet i w moim przekonaniu jest lepszym rozwiązaniem niż utrzymywanie heterogenicznego środowiska wielu systemów satelitarnych w spółkach / oddziałach.

    Jeśli integracja systemów satelitarnych ma być rozwiązaniem tymczasowym, do czasu przeniesienia ich do S/4 HANA, to niebagatelna kwestią będą koszty licencji i wdrożenia SLT. Podobną integrację można zaimplementować wykorzystując standardowe interfejsy FI dostępne w systemie – SAP Help: BAPIs for Data Transfer to the FI/CO Interface Implementowałem kiedyś podobne interfejsy do SAP ERP z satelitarnego systemu i przyznam, że poszło to całkiem zgrabnie.

    Samo mapowanie można zaś zbudować przy pomocy SAP Business Connector, który jest darmowym rozwiązaniem dla klientów SAP.

    Moim zdaniem integrację poprzez SLT warto rozważyć jeśli docelowo spółki pozostaną na swoich systemach satelitarnych i jeśli tych spółek oraz systemów może przybywać. Tutaj patrzyłbym przez pryzmat kosztów licencji i wdrożenia oraz korzyści z integracji.

    Polecam artykuł prezentujący przeglądowo Central Finance: SAP S/4 HANA – Central Finance: A Complete understanding about Central Finance oraz notę 2184567 – Central Finance: Frequently Asked Questions (FAQ)

    Pozdrawiam

    Dominik

     

     

    #4715

    Dziękuje za odpowiedź. Dotychczas również w jednej spółce brałem udział przy wdrożeniu rozwiązania opartego na interfejsach wykorzystujących IDOC z systemu logistycznego, natomiast było to 15 lat temu. Wdrożenie poszło gładko, jedynie doszła praca związana z monitorowaniem kompletności dokumentów oraz potencjalnych błędów.

    Docelowy pejzaż zakłada eliminację systemów satelitarnych na rzecz S/4 HANA. Niestety z kilku przyczyn w tym przyczyn czasowych nie jest możliwe podjęcie realizacji wdrożenia całościowo.

    Po weryfikacji dokumentacji i cen licencji na Central Finance podjęliśmy decyzję o klasycznym wdrożeniu wykorzystując standardowe interfejsy FI dostępne w systemie i zakup licencji digital access bazując na wolumenie przesyłanych linii dokumentów FI.

    Integracja na poziomie finansów wynika z konieczności uproszczenia procesów oraz przede wszystkim transparentności raportowania. Spółka, w której odbywa się wdrożenie jest częścią grupy kapitałowej więc płynne raportowanie skonsolidowane jest istotnym efektem tego wdrożenia.

    Istotne również były kwestie jednego miejsca obsługi procesów Split payment, oraz JPK.

    Pozdrawiam!

    Rafał

    #4759

    Moim zdaniem to bardzo dobra decyzja. Odnoszę wrażanie, że uruchamianie tutaj SAP Central Finance i SAP Landscape Transformation Replication Server jest armatą na wróble, przy całym szacunku do wielkości systemów satelitarnych. Przypuszczam, że ten interface będzie rozwiązaniem tymczasowym do momentu włączenia spółek we centralną instancję S/4HANA. Wtedy dopiero będzie można zrealizować pełnię wartości ze zintegrowanych procesów biznesowych.

    Zastanawiam się też nad kwestią licencji. Naturalnie import danych ze spółek i ich systemów satelitarnych wymaga licencji SAP. W przeciwnym przypadku można się narazić na zarzut “indirect use”. Natomiast znam przykłady projektów, gdzie wykorzystywana jest baza danych SAP HANA jako baza pośrednia, tj. system zewnętrzny pisze do bazy HANA, co jest zgodne z warunkami licencji; dane w HANA są już w środowisku SAP zatem można jest bez problemu i bez dodatkowych licencji przejąć do systemu ERP. Skoro S/4HANA jest de facto systemem ERP wykorzystującym bazę HANA to zastanawiam się, czy wykorzystanie powyższego modelu integracji nie pozwoliłoby zminimalizować kosztów licencji.

    Pozdrawiam

    Dominik Tylczyński

Oglądasz 4 wpisy - 1 z 4 (wszystkich: 4)

Musisz się zalogować by odpowiedzieć w tym temacie.