FOB, Zaopatrzenie z wczesnym przeniesieniem własności w SAP ERP

W dwóch zrealizowanych przeze mnie ostatnio projektach optymalizacji łańcucha dostaw wyzwaniem było planowanie i raportowanie w SAP ERP zamówień od dostawców OEM. Dostawcy ci byli zlokalizowani w centrach produkcyjnych przede wszystkim w Chinach i Turcji. Długoterminowe kontrakty określały czas dostawy, ścisłej czas produkcji wyrobów. Same dostawy zaś były realizowane zgodnie z incoterms FOB. rzadziej EXW. Sam łańcuch dostaw był stosunkowo długi, zawierał ponad miesięczny czas produkcji oraz blisko dwumiesięczny czas transportu przede wszystkim morskiego. We współczesnej globalnej gospodarce takie procesy logistyczne wydają się powszechne i powinny być standardowo obsługiwane przez systemy wspomagające zarządzanie przedsiębiorstwem. Na czym zatem polegały wyzwania związane z ich implementacją w SAP ERP?

Problem 1: Przejęcie własności a dostępność zapasu

Przedstawiane tutaj dostawy były realizowane głównie zgodnie z incoterms FOB. Oznacza to, iż kupujący ponosi odpowiedzialność za towar od momentu jego załadunku na statek, ponosi także koszty transportu. Co istotniejsze jednak, również w momencie załadunku, kupujący staje się właścicielem towaru. Fakt ten powinien znaleźć swoje odzwierciedlenie w księgach rachunkowych. Oznacza to, że z czysto finansowego punktu widzenia przyjęcie powinno zostać zaksięgowane w momencie załadunku. Z perspektywy zarządzania zapasami natomiast załadowana dostawa nie jest jeszcze dostępna, musi najpierw zostać przetransportowana i dostarczona do docelowego magazynu, a przyjęcie może zostać zaksięgowane dopiero tutaj. W przypadku moich projektów czas między „księgowym” a „logistycznym” przyjęciem wynosił blisko dwa miesiące.

Przedsiębiorstwa wykorzystujące SAP ERP często nie zauważają tego problemu i księgują przyjęcie „logistycznie” tj. po zakończeniu transportu. Nawet jeśli kwestia przeniesienia własności zapasu w dostawach FOB jest prawidłowo rozpoznana, fakt ten jest rejestrowany ręcznie tylko w module finansowo-księgowym bez integracji z częścią logistyczną systemu.

Problem 2: Planowanie zamówienia, integracja z MRP

System SAP ERP jest systemem zintegrowanym, a jego podstawowym celem jest automatyzacja procesów przedsiębiorstwa w tym planowania potrzeb materiałowych. Prawidłowo zaimplementowane planowanie MRP powinno generować propozycje nabycia towarów również dla dostaw FOB z uwzględnieniem przeniesienia własności na długo przed dostarczeniem do punktu docelowego. Poniższy diagram przedstawia najistotniejsze punkty harmonogramowanie takich dostaw:

Rys. 1 Harmonogramowanie dostaw z wczesnym przeniesieniem własności.

Otwarcie to czas jaki potrzebuje dział zaopatrzenia na obróbkę, zweryfikowanie oraz zatwierdzenie zamówienia i jego złożenie u dostawcy.

Ta zawartość została ograniczona tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się , aby wyświetlić tę treść.
Celem niniejszego artykułu jest pokazanie wyzwań związanych z integracją w systemie SAP ERP procesu zaopatrzenia z wczesnym przeniesieniem własności, który jest powszechny we współczesnych łańcuchach dostaw, częsty tam gdzie stosowany jest transport morski. Celowo piszę tutaj integracją, a nie implementacją, gdyż chcę w ten sposób podkreślić znaczenie połączenia tego procesu z pozostałymi funkcjonalnościami i modułami systemu.

Zostaw komentarz

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.