MD04 i CO09 to dwa zupełnie różne raporty, co nie dla wszystkich jest jasne. Jaka jest różnica i do czego służą, postaram się możliwie w jak najprostszy sposób wyjaśnić w dzisiejszym artykule.
Częstym błędem jest wykorzystywanie MD04 do sprawdzania na kiedy ATP potwierdza dostępność w przyszłości. Musimy pamiętać, że w MD04 widzimy zapotrzebowanie, czyli na kiedy klient chce mieć dostępny dany materiał, a dopiero w CO09 możemy zweryfikować możliwości, czyli ilości potwierdzone przez ATP na konkretne daty w przyszłości.
To, że klient chciał otrzymać materiał na żądaną datę dostawy nie oznacza, że biorąc pod uwagę nasz zapas magazynowy, a także przyszłe wyjścia i wejścia, będziemy w stanie dostępność zapewnić zgodnie z oczekiwaniami.
Przykład poniżej.
Klient zamówił materiał 54085 z żądaną datą dostawy na 11.08.2017:
Już na etapie tworzenia zlecenia sprzedaży, kontrola dostępności informuje nas, że dotrzymanie żądanej daty dostawy jest niemożliwe, a realny termin to 21.08.2017:
W MD04 widzimy datę zapotrzebowania 09.08.2017:
Zapotrzebowanie jest o dwa dni wcześniej niż żądana data dostawy, ponieważ ten konkretny klient ma ustawioną trasę 2 dni:
Oznacza to, że ażeby spełnić oczekiwanie klienta i dostarczyć materiał zgodnie z żądaną dostawy na 11.08.2017, musi on być dostępny dwa dni wcześniej, bo sam transport będzie trwał dwa dni.
Podsumowując więc, MD04 pokazuje nam zapotrzebowanie, czyli na kiedy musimy mieć dostępny materiał, żeby dostarczyć materiał na żądaną datę dostawy (pierwsza linia harmonogramu minus transport z trasy klienta).
Co w takim razie pokaże CO09? Otóż pokaże nam możliwości, czyli na kiedy ATP potwierdza dostępność materiału do wysyłki. W tym konkretnym przypadku, materiał nie jest dostępny dla omawianego zlecenia sprzedaży.
W liniach harmonogramu widzimy, że nie będziemy w stanie dostarczyć materiału na żądaną datę dostawy, to jest na 11.08.2017, a dopiero na 21.08.2017:
W CO09 wygląda to tak:
System wyświetla zlecenie sprzedaży wraz z pozycją tyle razy, ile mamy linii harmonogramu dla pozycji. Widzimy więc, że na 09.08.2017 system potwierdza 0 szt. materiału, a dostępność, uwzględniająca przyszłą produkcję, zaplanowana jest na 17.08.2017. Dopiero wtedy materiał będzie mógł zostać załadowany na jednostkę transportową.
Dlaczego więc w liniach harmonogramu widzimy datę 21.08.2017, a nie 17.08.2017? Wynika to po pierwsze z trasy (2 dni), a po drugie z kalendarza korporacyjnego, który uwzględnia, że wszystkie soboty i niedziele są wolne od pracy i nie bierze ich pod uwagę w trasie klienta:
Podsumowując, MD04 jest transakcją raportującą zapotrzebowanie klienta, czyli na kiedy materiał powinien być dostępny, by mógł zostać dostarczony zgodnie z żądaną datą dostawy.
CO09 pokazuje natomiast możliwości, czyli kiedy, na podstawie ATP, będziemy materiałem realnie dysponowali do wysyłki.