SAP dla początkujących – przydatne tricki i wskazówki

Zapewne każdy z Was, jako użytkownik SAP, zna jakieś przydatne “tricki” ułatwiające codzienną obsługę systemu i nie wyobraża sobie jakby ta praca wyglądała gdyby tych “tricków” nie było. Na szczęście oprogramowanie SAP, pozwala często pójść na “skróty” bez pomijania jakichkolwiek standardów, a to ma bezpośredni wpływ na efektywność naszej pracy. Gdybym mógł się cofnąć w przeszłość z wiedzą, którą posiadam dziś, zaoszczędziłbym sobie nerwów i czasu, właśnie dzięki użyciu tych wskazówek. Mam nadzieję, że wpis ten będzie pomocny dla tych, którzy są na etapie odkrywania SAP, a stopień jego przydatności zostanie odzwierciedlony w efektywnej i miłej, codziennej pracy z systemem.

Ta zawartość została ograniczona tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się , aby wyświetlić tę treść.

 

 

Komentarze o “SAP dla początkujących – przydatne tricki i wskazówki

  1. Już nie mogę się doczekać jak wprowadzą u nas HANE. Mam nadzieję, że nie będzie to tylko serwer 🙂

    Co do inwentaryzacji to zauważyłem, że ona w ogóle jest mało przyjazna dla użytkownika.Mogliby popracować trochę nad usability 😉
    W oknie nie da się wprowadzić takiej samej ilości pozycji co na karcie. Próbowałem regulować jego wysokość ale okazywało się, że na jednej stronie ilość się zgadza, a na drugiej jest o jedną pozycję mniej. W konsekwencji dane “rozjeżdżają się” od razu.
    Jako, że jestem praworęczny to używanie jednocześnie myszki i klawiatury (myszką przeskakuję w kolejne pole, a z klawiatury wpisuję stan magazynowy) jest praktycznie niemożliwe. Pozostaje użycie klawiatury. Na szczęście przechodzenie do kolejnej pozycji jest dość proste i służy to tego klawisz “strzałka w dół”, ale SAP dodał po każdej pozycji pole podsumowujące (nie wiem czy dobrze się wyraziłem ;)) i żeby przejść do pola edytowalnego trzeba wcisnąć strzałkę dwa razy. Przy małych magazynach to nie problem, ale przy ponad 3000 pozycji trochę przeszkadza. Można się jednak przyzwyczaić 😉
    Rzeczą, której nie rozumiem totalnie, albo popełniłem jakiś błąd podczas generowania arkuszy, jest spis zapasów specjalnych, zgromadzonych pod projektami utworzonymi w module PM. O ile mogę zrozumieć zamysł uporządkowania materiałów wg projektów, podczas ich wprowadzania do systemu, tak nie jestem w stanie pojąć dlaczego na arkuszach spisowych kolejność materiałów jest całkowicie losowa. Arkusz zaczyna się od pozycji 65, po niej jest 66, 67 i nagle 280, po czym znów powrót do 6x. Nie ma to również nic wspólnego z uporządkowaniem wg numerów indeksów, jak w przypadku zapasów z nieograniczonym wykorzystaniem. Nie widzę tu żadnego logicznego klucza sortowania 😉
    Może jakaś podpowiedź? :p

    1. Cześć! Ciężko odpowiedzieć, dlatego, że nie wiem czy piszesz o inwentaryzacji w WM czy tylko w IM. Wiem, że może się to wydać śmieszne ale co do ilości pozycji widocznych w oknie to wpływ na ich ilość może mieć również rozdzielczość monitora 😉 Wyobraź sobie, że kilka razy zastanawiałem się dlaczego jeden użytkownik w transakcji MB1B podczas przeksięgowania, widzi tylko 12 wpisów możliwych do wprowadzenia a ja widzę ich 24 – okazało się, że chodzi o rozdzielczość monitora 😀
      Co do kolejności na arkuszu to może być, że kolejność jest nie według numeru materiału, czy zapasu specjalnego tylko, że system sortuje po kwancie (jeśli jest to inwentura w WM). Ogólnie ciężko jest powiedzieć coś na ten temat tak z pamięci (inwenturę w końcu przeprowadza się raz w roku, przeważnie). Ale co do wygody w użytkowaniu SAP w przypadku inwentaryzacji to zgadzam się w 100% – proces ten nie jest w ogóle przyjazny dla użytkownika. W EWM za to jest bomba!! Cudo!! W tym roku pierwszy raz przeżyłem inwenturę w EWM i naprawdę jest bez porównania 😉
      P. S. dzięki za Twoje komentarze. Z chęcią rozwinąłbym temat tej inwentury, gdybyś dostarczył jakieś printscreeny – moglibyśmy posłużyć się forum dostępnym na tej stronie 😉

  2. Świetny artykuł! Oby więcej takich 🙂
    Co w przypadku, kiedy mam w opcjach zaznaczone “Automatyczne wyświetlanie rozszerzonego wyszukiwania”, a mimo to jedyne co pojawia się w podpowiedziach to historia wpisywanych danych? To znaczy, że mój Administrator nie skonfigurował odpowiednio systemu w celu wprowadzenia tego dobrodziejstwa? 😉

    1. Cześć! Dziękuje za miły komentarz – jestem mile zaskoczony, bo nie spodziewałem się, że w ogóle ktoś ten tekst przeczytał a tu taki pełen entuzjazmu komentarz – dzięki. Odnośnie pytania to tutaj znajdziesz więcej na ten temat: https://help.sap.com/viewer/ec1c9c8191b74de98feb94001a95dd76/7.4.19/en-US/cf21ee38446011d189700000e8322d00.html
      Aby móc zaimplementować funkcję rozszerzonego wyszukiwania, SAP musi pracować na bazie danych SAP HANA. Wersja SAP GUI nie powinna być starsza niż 7.30 (z 6 poprawką) – ja pracuję na 7.40. Wyszukiwanie działa tylko dla GUI używanego z systemem windows (jest odpowiednia nota SAP: 1861491). A tutaj dodatkowo znajdziesz jak powinna wyglądać konfiguracja tego dobrodziejstwa (to jest jedno z wielu źródeł dostępnych w sieci): https://youtu.be/JpcclYR4wmg
      Podkreślę, że moja wiedza odnośnie opcji wyszukiwania opiera się tylko i wyłącznie na teorii (w praktyce po prostu tego używam, bo mam szczęście taką opcję posiadać). Jeśli napisałem coś źle – niech mnie ktoś poprawi.

      1. Cześć,
        Dzięki za wyczerpującą odpowiedź, jednak już w pierwszym zdaniu pojawiło się rozwiązanie – SAP HANA 😉
        Obecnie w naszej firmie coś słychać o jej wdrożeniu, ale co, gdzie i kiedy jeszcze nie wiadomo.
        No cóż, muszę jeszcze trochę na to poczekać. A szkoda, bo fajnie to wygląda 😉

      2. Ważne aby nie mylić pojęć SAP S/4 HANA z pojęciem (po prostu) HANA. SAP S/4 HANA to jest system, kolejna nowsza wersja systemu SAP. Samo HANA (bez S/4) natomiast to nie jest system tylko baza danych, z którą może pracować Twój system SAP ERP już teraz. Być może pracujesz na bazie danych HANA a mowa była o wdrożeniu systemu SAP S/4 HANA w przyszłości. Musiałbyś to sprawdzić, być może rozszerzone wyszukiwanie jest w zasięgu ręki. Co do definicji HANA – brzmi to zawile, sam jeszcze niedawno miałem poważny problem ze zrozumieniem tego.

      3. Raczej nie 😉
        Gdybyśmy mieli chociaż serwer, to raporty kręciłyby się dużo szybciej. Ostatnio był u nas poruszany temat wydajności i znowu była wzmianka o “przymierzaniu się” do HANY.
        Póki co skorzystałem z innego udogodnienia – wyłączenia historii danych. Boże, jak to pomaga przy wprowadzaniu stanów magazynowych po inwentaryzacji 😀
        Dzięki ponownie! 🙂 Sam bym pewnie tego szukał dłużej niż kręcą się u nas niektóre raporty 🙂

      4. Dokładnie! Skąd ja to znam? Podczas wprowadzania danych do inwentaryzacji ludzie powprowadzali takie bzdury, że trzeba było uruchomić drugi etap tylko dla wyjaśniania tych błędów. Mieliśmy jedno miejsce w SAP, w którym składowane było około 1.500 indeksów i tutaj historia nas zabiła 😉
        Co do raportów, to też miałem taki problem, że czekałem pół dnia zanim system wywali mi błąd o niepowodzeniu 😉 zostawiałem kompa włączonego na noc i rano miałem gotowy raport (jeśli nie straciłem połączenia).
        Dobra opcja jest zaplanowanie raportu w tle – też fajny bajer. Po prostu przychodzisz rano i masz raport na drukarce lub kompie. Ale nie ma co ukrywać, to nie to samo co HANA. Po podpięciu SAP do bazy HANA, praca stała się naprawdę przyjemna, praktycznie każdy raport w krótką chwilę + te bajeranckie rozszerzone wyszukiwanie.

Zostaw komentarz

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.